Ce inseamna sa efectuati o operatie de geometrie roti?
Atunci cand discutam despre o operatie de reglaj directie, vorbim despre un proces care se realizeaza prin folosirea masinariilor profesionale, intr-un service auto de geometrie roti sector 1. Cu ajutorul acestei interventii se testeaza directia autoturismului si unghiul dintre anvelope si carosabil. Acestea ar trebui sa respecte caracteristicile din manualul de utilizare al masinii.
Unghiurile geometrice care sunt urmarite sunt trei la numar, in termeni specifici fiind cunoscute ca “paralelismul rotilor”. Unghiurile este influentata de mai multi factori, si in situatia fiecarui vehicul va fi necesar sa se realizeze regulat o interventie pentru reglajul directiei. Unghiurile geometrice sunt: de cadere, de fuga si de convergenta.
Cand trebuie sa realizati o operatie de geometrie roti?
Primul semnal care ne poate arata ca a aparut o defectiune in legatura cu directia masinii (si trebuie programata o verificare a unghiului de fuga sau de cadere) apare in momentul in care eliberati volanul si vehiculul “trage” intr-o parte. In cazul in care autoturismul nu continua drept, atunci cand nu tineti de volan, indica faptul ca avem de-a face cu o geometrie roti deficitara, si este obligatoriu sa rezolvati acest aspect imediat.
In acest caz nu trebuie sa mai amanati vizita la service, ci sa efectuati de indata o vizita la service pentru un reglaj de directie. Atunci cand directia are probleme datorita unui unghi de fuga rau, anvelopele si alte componente ale sistemului de directie se uzeaza mai rapid. In plus, automobilul nu mai poate fi condus in conditii de siguranta, si va supuneti riscului de a produce un accident rutier.
Urmatoarele situatii pot duce la stricarea sistemului de directie:
- lovirea unei gropi sau trecerea peste o denivelare;
- condusul frecvent pe drumuri neasfaltate sau accidentate ;
- ca urmare a producerii unui accident rutier, care nu este obligatoriu sa fi fost grav;
- inlocuirea rotilor sau a anvelopelor;
- inlocuirea unei componente a sistemului de suspensie sau de directie.
Urmatoarele semne va indica ca autoturismul se confrunta cu o defectiune, ca urmare a trecerii prin una dintre situatiile anterioare:
- sunete ciudate care vin din directia rotilor, indiferent de viteza de deplasare;
- masina “trage” intr-o parte atunci cand rulati si tineti volanul drept;
- volanul nu revine in pozitie initiala dupa viraj, chiar daca va deplasati drept.
Toate acestea semne pe care le manifesta automobilul reprezinta faptul ca trebuie sa realizati o interventie de geometrie roti. Mai mult, chiar si atunci cand nu observati nici unul dintre semnele amintite pana acum, totusi e indicat sa efectuati testarea geometriei cel putin o data pe an.
Cat de esential este sa realizati o interventie de geometrie roti?
Mai intai, realizarea unei asemenea interventii va garanteaza ca aveti posibilitatea de a utiliza autoturismul in conditii de siguranta. Mai mult, va permite sa identificati cat mai rapid aparitia unor defectiuni, inainte ca aceasta sa se agraveze. Amintim cateva dintre avantajele realizarii unui reglaj la directie:
- durata de viata a pieselor din angrenajul trenului de rulare creste considerabil;
- protejeaza anvelopele, reduc nivelul de uzura si nu permit uzarea neuniforma a acestora; anvelopele pot fi distruse complet in doar 6 luni in care conduceti in timp ce geometria rotilor este afectata;
- consumul de combustibil va fi mai scazut ;
- ofera o mai buna stabilitatea vehiculului pe sosea, in special la viteza mare sau in curbe periculoase
Asadar, este esential ca fiecare conducator auto sa faca regulat o verificare la un service de geometrie roti sector 1. Revizia nu dureaza mai mult de 30-40 de minute, si este o verificare ieftina, astfel incat nu exista nici o scuza pentru care sa o treceti cu vederea. Mai mult, avantajele aduse, protectia componentelor masinii si deplasarea in conditii de siguranta sunt esentiale.